Een automaat: hoe werkt dat?

Deze transmissie, een automaat, zie je namelijk steeds vaker opduiken ook in Europa,zowel bij personenwagens als bij sportieve wagens,dus leek het ons een goed idee om de werking daarvan nog eens grondig onder de loep te nemen. De eerste en meteen op de beste weggever dat je in een auto met een automatische transmissie zit,is natuurlijk het gebrek aan een ontkoppelingspedaal.
Het derde pedaal aan de linkerkant ontbreekt waardoor je linkerbeen ook helemaal niks hoeft te doen. Je laat dan ook best de voet gewoon op de voetsteun rusten,om zeker niet per ongeluk met links te gaan remmen. Want door die reflex van het ontkoppelen zou je wel eens op dat brede rempedaal kunnen gaan duwen,met alle gevolgen van dien want in volle vaart met links remmen is soms echt wel schrikken.

Wat je ook gaat merken is dat een auto met een automaat die in ‘drive’ of in versnelling staat,al lichtjes vooruit gaat kruipen als je het rempedaal lost. Je hoeft dus niet speciaal op het gas te gaan om vooruit te gaan.,Je kan heel zacht vooruit kruipen gewoon door de rem te moduleren. Als je die ingebouwde kruipfunctie van een automaat niet zo leuk vindt, dan is er tegenwoordig een knopje,meestal rond de automaathendel waar ‘auto hold’ op staat,en dat maakt dat je wagen met automaat pas vooruit gaat als je echt op het gas gaat.

De benaming van een automaat

Even terloops, de term automaat is natuurlijk een heel algemene benaming en dekt heel wat ladingen.,Zo heb je bijvoorbeeld een cvt of een continue variabele transmissie voor rustige toepassingen. Je hebt een klassieke automaat of een koppelomvormer die zowel rustig rijden als sportiever rijden ondersteunt. Maar je hebt ook een gerobotiseerde
versnellingsbak,een gerobotiseerde automaat met dubbele koppeling in dit geval bij Porsche,die voor heel sportieve toepassingen dient. Maar tezelfdertijd rond die automaathendel staan wel meestal dezelfde letters of lettercombinaties,die voor verschillende functies staan en
die gaan we even in detail bekijken.

Door de jaren heen zijn de functies van de automaat wel een beetje vereenvoudigd,en zijn het vooral minder lettertjes
geworden die er langs staan. Je moet nog altijd op een ontgrendeling
klikken en dan ga je dus van de ‘p’ van park of parkeren,via de ‘r’ van reverse, achteruit rijden naar neutraal en de ‘d’ van drive om vooruit te rijden en terug naar de ‘p’.

De manuele stand

Daarnaast heb je natuurlijk ook vaak een manuele stand om met de pook door de versnellingen te kunnen klikken,wat je ook kan met een lepels achter het stuur.,Vroeger zag je ook nogal eens een ‘l’ stand voor low of eerste versnelling,om je wagen en de transmissie in de eerste versnelling te houden,en ook en ‘b’ stand voor break om toch een beetje op de motor te kunnen remmen,met een automatische versnellingsbak.Tegenwoordig is het zelfs zo dat je bij het behalen van je rijbewijs moet kiezen,of je dat met een auto met een manuele bak doet dan wel met de automaat.

Kies je voor de tweede optie dan mag en kan je dus niet met elk type auto rijden,en beeld je dan even in dat je iemand uit de nood moet helpen door met diens auto te rijden,en dat blijkt er eentje met een manuele bak.,Of je gaat op vakantie, je krijgt een huurauto en die blijken geen automaat meer te hebben.,Het zou het plezier in ieder geval danig vergallen.,Daarom raden wij aan om toch met beide types transmissie, beide types auto te leren rijden,hoewel dat de opmars van de automaten duidelijk en onstuitbaar is.

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.